2010-01-27

00-talets bästa och sämsta

[UPPDATERING 2016-10-14: Många av bilderna och videorna har tyvärr försvunnit under åren. Jag gör vad jag kan för att reparera hålen.]
När det lider emot jul under ett år som slutar på en nia börjar det bli hög tid att sammanfatta decenniet. Naturligtvis missade jag den deadlinen, eftersom jag blev tvungen att ta hand om de deadlines som faktiskt ger mig pengar att betala mat och hyra. Jag tyckte inte då att det var någon idé att posta det jag hunnit skriva, emedan en halv artikel är som en halv kattunge: inte hälften så trevlig som en hel, utan en fruktansvärd och sorglig röra. Nu har jag dock långt om länge använt lite av min snålt tillmätta fritid och slutfört min högst subjektiva uppfattning av 00-talets höjd- och lågpunkter.

Notate bene att jag inte räknar allt under lågpunkterna som dåligt i sig. Hit räknas även sådant som ligger under den höga nivå jag väntat mig av personerna i fråga, samt genuint dåliga nyheter utanför någons kontroll.

Som programledaren i ett av BBC:s klassiska barnprogram sade: "Are you sitting comfortably? Then I'll begin..."




2000


+



Goldfrapp: Felt Mountain (Mute CDSTUMM 188)
...som jag visserligen hörde först sommaren 2002, men som gav mig gåshud från första början. Hade jag inte redan suttit när jag hörde det där otroliga elektroniska ljudet på "Lovely Head", något som låter som en stor sorgsen fågel men som jag senare fick veta är Alison som joddlar genom en Korg MS-20, så hade jag blivit tvungen att sätta mig ner. Albumets absoluta höjdpunkter är singelspåren "Lovely Head", "Pilots" och "Utopia", men här finns inte en svag låt.

Spotify | iTunes | Ginza | Hot Stuff


-


Erasure: Loveboat (Mute CDSTUMM 175)
Erasure harvar vidare utan fantasi och bra låtar. Först med Nightbird (2005) började de hitta åt rätt håll igen.

Spotify | Hot Stuff




2001

+


[Foto: Iris Luchner]
Fad Gadget (förband till Depeche Mode; Globen, Stockholm, 21 september 2001)
Det allra sista jag gjorde för Prospective (som lades på is strax efteråt och aldrig fick ut ett nytt nummer) var att intervjua Fad Gadget. Det var både intressant och givande; Frank var lättpratad och sympatisk, och hans förvånade men genuint förtjusta min när jag talade om att jag en gång i webbens barndom haft en fansida kommer jag att minnas tills jag dör: "Oh my god, was that you?" Han autograferade min LP av Under the Flag med en personlig dedikation och tyckte att vi borde försöka hålla kontakten (jag fick hans managers/flickväns e-postadress och han fick mitt mobilnummer) och kanske gå ut och ta en öl nästa gång han kom till Stockholm, vilket av olika skäl inte hände – men mer om det nedan...
Någon gång, vilket år som helst, ska jag försöka transkribera intervjun Jan och jag gjorde.

Last.fm


-


Electric Light Orchestra: Zoom (Epic EPC 502500 2)
En mer eller mindre död rockplatta med mediokra låtar och fantasilösa arrangemang; symfonirockens motsvarighet till Asterix efter Goscinnys död. T.o.m. ELO Part 2 (som numera heter The Orchestra efter att Jeff Lynne hotat att stämma dem) hade mer av det gamla soundet som gjorde ELO lyssningsvärda.

Amazon




2002
+


[Foto: okänt]
Coil (Fylkingen, Stockholm, 19 oktober)
Första och, som det skulle visa sig, enda gången Coil spelade i Sverige. En mycket ovanlig men också mycket vacker tillställning med surrealistiska videoprojektioner och två italienska performanceartister (först helt maskerade, sedan i bara mässingen).

Last.fm


-


[Foto: Anton Corbijn, 1992]
Francis John Tovey (1956-2002)
Jag hade vaga planer på att ta mig till Göteborg och se Fad Gadget på SAMA, men bestämde mig till slut för att jag inte orkade (vilket förvisso var sant; jag var rejält utarbetad). "Han kommer säkert att göra en större turné i samband med den nya plattan", tänkte jag.
Tre dagar senare rapporterades det att Frank avlidit i sömnen av en hjärtattack. Det var en rejäl chock och det tog nästan ett år innan jag klarade av att lyssna på hans musik igen. Jag ångrar fortfarande att jag inte höll kontakten bättre.



2003

+


Tyskarna Från Lund: Metamorphobia (SubSpace Communications CDSSC 24)
Fast det är ändå lite beklämmande att den bästa svenska synthplattan 2003, som bitvis var bra på riktigt, var en ren parodi...

Spotify | iTunes

BIMF 2003: Klinik 1
[Foto: Anders Wahlbom]
Kliniks återförening i Antwerpen (Belgian Independent Music Festival, Hof ter Lo, 26 december)
Det kostade förvisso en hacka att åka ner (och jag kommer aldrig att sätta min fot på Hotel Billard Palace igen), men det var värt varje öre.

Last.fm | Flickr


-


Front 242: Pulse (XIII Bis REF6403392)
Jag håller inte med vissa av mina vänner om att den här plattan är dålig i sig, men om det inte varit för bandnamnet skulle jag aldrig ha kunnat gissa vad det var; möjligen hade jag gissat på något av Jean-Luc de Meyers otaliga sidoprojekt. C'est peut-être beau, mais c'est pas Front!

Spotify | eMusic | iTunes




2004

+


[Foto: Andréas Hagström]

Kraftwerk (Cirkus, Stockholm, 8 februari)

Perfektion mekanik.

Last.fm


-


[Foto: okänt]
José Gonzales och Jens Lekman (Chinateatern, Stockholm, 14 mars)
En kompis drog med mig på den här spelningen. Vi blev båda besvikna. Förvisso är José en mycket skicklig gitarrist och en del av hans låtar är onekligen vackra, men det låter å andra sidan som om han gör samma låt gång på gång, och Jens Lekman fann jag svåruthärdlig.

Last.fm




2005
+



Depeche Mode: Playing The Angel (Mute CDSTUMM 260)
Helt klart DM:s starkaste album av de tre från 00-talet. Exciter var flummig och ofokuserad, Sounds of the Universe var i praktiken Playing The Angel del 2.
Depeche Mode är ett av de där egendomliga banden vars förra platta alltid är den bästa. Så fort de släpper något nytt tycker fansen att det nya albumet är ett bottennapp i jämförelse med det mästerliga förra albumet (som de hatade då för att det inte lät som plattan före – se t.ex. hur många som inte tålde Songs of Faith and Devotion våren 1993 för att den inte lät som Violator, som när den kom var en hemsk gitarrplatta, osv osv osv).

Spotify | iTunes | Ginza


-


Heaven 17: Before After (Alpha Engineering Records AER006)
Trion Marsh/Ware/Gregory förfuskar fullständigt allt som verkade så lovande på Bigger Than America och går ner sig i banal dansmusik.

iTunes | eMusic | Ginza




2006

+

Depeche Mode 060707: Photographic 4
[Foto: Anders Wahlbom]
Depeche Mode (Stadion, Stockholm, 7 juli)
Depeche Mode under bar himmel en ljummen sommarkväll under den tid Stockholm är som vackrast. Det låter bra, det ser bra ut och bandet är i högform; definitivt den bästa av de nu sex gånger jag sett dem. (På söndag blir det sjunde gången.)

Last.fm | Flickr



Laibach: Volk (Mute CDSTUMM 276)
Utan Dejan Knez och Erwin Markosek går Laibach vidare, här i samarbete med den slovenska elektronikaduon Silence, och kommer med ett nytt projekt, ett nytt sound (även om något av de allra första de gjorde var just muterade och lemlästade versioner av nationalsånger) och en ny scenshow. Vackert, men med den där blandningen av allvar och invecklat skämt som är så typisk för Laibach.

Spotify | iTunes


-

https://www.discogs.com/Adolphson-Falk-Vidare/release/2126037

Adolphson-Falk: Vidare (AIR Music AIRCD 5042)
Akustiska versioner av de klassiska låtarna, med allt som gav dem nerv bortopererat. De låter mindre dynamiska och levande än de gamla synthversionerna; blickarna mot framtiden och ut i rymden är nu ängsligt vända bakåt. Det verkar dock som om det bara var jag som inte gillade plattan.

Spotify | iTunes | Ginza




2007
+

Skinny Puppy 18
[Foto: Anders Wahlbom]
Skinny Puppy (Academy 2, Manchester, England, 15 augusti)
Som vanligt en orgie i masker och teaterblod. Väl värt att resa utrikes för.

Last.fm | Flickr


-


Jean-Michel Jarre: Téo & Téa (Warner Music 2564699768)

Trist, platt dansmusik; ett rejält bottennapp i hans produktion, även i jämförelse med 00-talets utfyllnadsalbum som Sessions 2000 och Geometry of Love.

Spotify | iTunes | Ginza




2008
+


Jean-Michel Jarre: Oxygene V 1
[Foto: Anders Wahlbom]
Jean-Michel Jarre (Cirkus, Stockholm, 4 april)
Man kan knappast tänka sig en större kontrast mot Jarres traditionella megakonserter (eller för den delen mot hans senaste, smått katastrofala, platta med nytt material; se ovan): fyra musiker på scenen som framför allt live på varsin bank uråldriga synthar – utan laser, utan rök, utan fyrverkerier, men med påtaglig spelglädje. Den lilla lokalen ger en mycket intim stämning, och Oxygene har aldrig låtit så bra.

Last.fm | Flickr


-


Mylène Farmer: Point de Suture (Polydor 531 083-3<)
Tyvärr verkar Mylène och Laurent ha tappat mycket av sin kreativa gnista. Det är inte längre samma superdramatiska pop i Cinemascope utan allt mer ordinär danspop.

Spotify | iTunes | Ginza




2009
+


Louis Gordon: This Air (Toffeetones TOFF0014)
En otroligt vacker och melankolisk synthpopsingel från John Foxxs samarbetspartner, där han visar sig vara en begåvad låtskrivare och sångare i sin egen rätt. "This Air", från soloalbumet Electric Shock Treatment, tar de bästa dragen från Foxx, Numan och Human League och ger dem en egen prägel, full av längtan och saknad; perfekt för en promenad en solig septembereftermiddag (vilket jag undersökt empiriskt). Döm själva:



Toffeetones


[Foto: Anders Wahlbom]
DJ Katjusja och DJ Anders (Haket, Göteborg, 26 november)
Sedan jag träffade Katja i april 2009 har hon mycket snabbt blivit en mycket nära vän, så det var med stor glädje jag antog hennes erbjudande att spela skivor tillsammans med henne. Det var en fantastiskt trevlig kväll, och väl värt det ryggskott jag ådrog mig. (Hörnu, det är min blogg och jag får väl utnämna ett av mina egna DJ-uppträdanden till en av mina bästa musikupplevelser under 2009 om jag vill!)

Här är spellistan!


-

DSC00157
[Foto: Anders Wahlbom]
The Sisters of Mercy (Fryshuset, Stockholm, 21 mars)
En av kvällstidningarna sammanfattade konserten med "mummel i dimma", vilket antagligen är det sannaste någon tabloid skrivit de senaste 20 åren. Ljudet var under all kritik, Eldritch var bara synlig genom rökbankarna några sekunder, av hans en gång magnifika röst återstod bara ett oengagerat kraxande och av hans torra humor hördes inte ett spår. Den myckenhet rök vari systrarna tycker om att dränka scenen fungerar som dramatisk effekt under någon enstaka låt; under en hel konsert känns det bara sökt och blir förbannat irriterande efter ett tag. Jag gick därifrån med en känsla av besvikelse blandad med sorg över att se gamla hjältar falla på det sättet.

Last.fm




Som en liten bonus får ni en kort lista över utgåvor som jag gillade men inte orkar skriva mer utförligt om.

Hedersomnämnanden 2000-2009:

NYUTGIVNING:
Gary Numan: Pure (2000)

John Foxx & Louis Gordon: The Pleasures Of Electricity (2001)
Ladytron: 604 (2001)
Black Box Recorder: Passionoia (2003)
Deutsch-Amerikanische Freundschaft: Fünfzehn neue DAF-Lieder (2003)
John Foxx & Louis Gordon: Crash And Burn (2003)
Ladytron: Witching Hour (2005)
Goldfrapp: Seventh Tree (2008)
Nine Inch Nails: Ghosts I-IV (2008)
bob hund: Folkmusik För Folk Som Inte Kan Bete Sig Som Folk (2009)
Pixyblink & Rhea Tucanae: Fungi From Yuggoth (2009)


SAMLINGAR:
Fad Gadget: Fad Gadget By Frank Tovey (2006)The Human League & The Future: The Golden Hour Of The Future (2002)
Portion Control: Archive (2006)Ultravox: The Very Best Of Ultravox (2008)Various: Mute Audio Documents 1978-1984 (2007)

LIVE:
Thomas Dolby: The Sole Inhabitant (2006)
Kraftwerk: Minimum-Maximum (2005)
Skinny Puppy: The Greater Wrong Of The Right Live (2DVD, 2005)


ÅTERUTGIVNINGAR:
Depeche Mode: alla album fram t.o.m. Exciter (1981-2001; 2006-2007)
Thomas Dolby: The Golden Age Of Wireless (1982; 2009)
John Foxx: Metamatic (1980; 2001 och igen 2007)
Front 242: Geography (1982; 2004)
Kraftwerk: Der Katalog (1974-2003; 2009)
Liaisons Dangereuses: Liaisons Dangereuses (1981; 2003)
Lustans Lakejer: En Plats I Solen (1982; 2006)
Yazoo: In Your Room (1982-83; 2008)

KONSERTER:
Momus (Semifinal, Helsingfors, 29 november 2000)
Jean-Michel Jarre: Aero (Gl. Vraa Enge, Brønderslev, 7 september 2002)
Stereo Total (Göta Källare, 30 mars 2003)
Laurie Anderson (Stockholms stadsteater, 28 april 2003)
Der Plan (Debaser, 8 mars 2005)
Tinitusfestivalen: Front 242, Nitzer Ebb m.fl. (Münchenbryggeriet 28 oktober 2006)
Laibach (Debaser Medis, 26 november 2006)
Einstürzende Neubauten (Berns, 28 april 2008)
The Residents (Kägelbanan, 30 november 2008)






Puh... Nu slipper jag göra något liknande de närmaste tio åren.

Inga kommentarer: