2008-02-14

More Than A Party 1998


Foto: Anders Wahlbom, © 1998. (Kanske jag skulle släppa dem under
någon Creative Commons-licens eller så. Måste tänka på saken.)


I kväll är det exakt tio år sedan Det Svarta Staketet anordnade synthfestivalen More Than A Party på Fredmans i Uppsala, med banden EnCounter, Project-X, Children Within, Cat Rapes Dog och KieTheVez. Det är när man firar tio- och femtonårsjubileer (t.ex. Die Krupps på Fryshuset 1993) som man upptäcker att man trots allt varit med ett tag.

När jag läser om min gamla konsertrapport märker jag att jag har blivit bättre som skribent (åtta års professionellt översättnings- och språkgranskningsarbete sätter sina spår), även om jag inte var dålig då heller. Nu när jag inte längre är officiellt språkrör för någonting kan jag till slut erkänna att jag egentligen bara tyckte EnCounter var bra. Cat Rapes Dog var otajta och förvirrade och sjöng falskt, så till den grad att de själva tyckte det var pinsamt och bad oss om ursäkt efteråt. (De var mycket bättre när jag såg dem i Göteborg sex veckor senare.) Project-X var redan då derivativa och fåniga och Children Within och KieTheVez var svensk standardsynthpop enligt formulär 1A, gott men mördande tråkigt hantverk. Detta till trots var det en väldigt trevlig kväll, och något jag minns med viss värme.

Och spellistan finns också bevarad.

TILLÄGG 080418:
Jag lekte häromkvällen med jobbets nätverksskanner och skannade in bilderna från festivalen.

Inga kommentarer: